- Hamnet – Maggie O’Farell
- Brinn mig en sol – Christoffer Carlsson
- Clap When You Land – Elizabeth Acevedo
- The Missing American – Kwei Quartey
- Girl, Woman, Other – Bernardine Evaristo
- Nämn inte de döda – Christina Wahldén
- Konferensen – Mats Strandberg
- Nattens drottning – Simona Ahrnstedt
- Vicious – V.E Schwab
- Sing Unburied Sing – Jesmyn Ward
Bästa barnböcker:
- Nattkorpen (Månvind & Hoff #1) – Johan Rundberg
- Tjuvdrottningen (Månvind & Hoff #2) – Johan Rundberg
- Dödsängeln (Månvind & Hoff #3) – Johan Rundberg
- City of Ghosts – Victoria Schwab
- Själslukerskans barn (Vargbröder #7) – Michelle Paver
- Hotet från åskstenen (Vargbröder #8) – Michelle Paver
- Amari och nattbröderna – B.B Alston
- Minnesskrinet (Imperiets arvingar #4)- Oskar Källner & Karl Johnsson
- Fängelseflykten (Imperiets arvingar #5) – Oskar Källner & Karl Johnsson
Bästa faktaböckerna:
- Herrarna satte oss hit – Elin Anna Labba
- Ett jävla solsken – Fatima Bremmer
- The Killers of the Flower Moon – David Grann
- Vem har sagt något om kärlek? – Elaf Ali
- Hood Feminism – Mikki Kendall
- White Fragility – Robin DiAngelo
- Twisted – Emma Dabiri
Av din summering att döma verkar det som att du hade ett fantastiskt läsår 2021. Hamnet var min favoritbok också, den har en särskild plats i mitt hjärta.