Olgas bok

London 1888. Som resesällskap åt sin man, polis­intendent Gabriel Laurell, ser Olga fram emot att för ­första ­gången besöka världsmetropolen. London är stor­slaget, men i ­skuggorna vilar fattigdom, och en brutalitet hon aldrig kunnat föreställa sig. Ryktet om en ökänd kvinnomördare sprider skräck bland Londonborna och när ytterligare ett offer, som visar sig vara svensk, hittas mördad i en gränd så ­intensifieras jakten på mördaren. I tidningarna kallas han Jack the Ripper.  

För Olga blir resan något helt annat än hon tänkt. I sitt eget sökande efter svaren på vem den mördade kvinnan var börjar hon rannsaka sin egen ställning och synen på de olycksaliga kvinnor hon möter. När hon dessutom lär känna ­Michael Aldwych, en stilig kriminalkommissarie vid ­Scotland Yard, blir resan än mer livsomvälvande. 

Jag älskar ju Sekelskiftesmorden och är väldigt förtjust i att läsa om London vid tiden för Jack the Ripper. Så den här boken var ju helt perfekt! Jag gillar verkligen att fokuset ligger på de mördade kvinnorna istället för på mördaren.
Olga får under sin Londonresa verkligen upp ögonen för hur människor och framför allt kvinnor och barn från de lägre samhällsklasserna har det.  Hon börjar också förstå varför hennes man är så oberäknelig i sitt humör..

Boken är skriven av Katarina Wennstam och fick 4,5 stjärnor på Storygraph.  Boken är kort, 222s, och det är den första av fyra fristående böcker om huvudkaraktärerna i Sekelskiftesmorden; Olga, Fredrika, Edit och Hildur.

 

Lucia är död

I ett snöbeklätt Stockholm i december 1897, pulsar Fredrika mot sin nyöppnade detektivbyrå på Södermalm. Edit har lämnat ett tungt år bakom sig, och fått en nystart som retuschös i en fotoateljé. Hela staden förbereder sig inför den stundande julen.    

Men Lucianatten är kall och hård trots alla tända ljus. När en ung kvinna från Dalarna, inrest till huvudstaden för att arbeta, försvinner spårlöst blir det en kamp mot klockan för att finna henne. Fredrika och de andra kvinnorna på Krukmakargatan anar att det ligger mer bakom försvinnandet än detektivkonstaplarna tror. Sökandet efter den försvunna dalkullan leder dem till mörka hemligheter, brustna löften och ond bråd död.

Jag tycker verkligen om den här serien. Nu blir det lite problem mellan Fredrika och Hedvig när Fredrika blir svartsjuk och säger några oförlåtliga saker till Hedvig.
Hedvig krånglar också till det rejält för sig när hon leker med elden och blir oförsiktig med det mesta. Jag tycker att det verkligen inte var likt den Hedvig vi fått lära känna under de två tidigare böckerna. Då har hon ju förfasat sig över sin yngre brors beteende och att han verkar ha blivit en så kallad ”ligapojke”.

Jag tycker så mycket om att läsa om Fredrika, Hedvig, Edith och Olga. Hur de blir vänner trots att de kommer från olika samhällsklasser och bakgrunder. Det var verkligen inte lätt att vara kvinna på den tiden. Bara det att en kvinna blev omyndig när hon gift sig. Mannen bestämmer allt.

Boken fick 4,5 stjärnor. Katarina Wennstam har skrivit hela Sekelskiftesmordenserien.
De andra böckerna i serien heter:

  1. Döda kvinnor förlåter inte
  2. Död mans kvinna
  3. Lucia är död