Banjo Baby

Märta, eller Mörten som hon kallas, älskar att spela banjo och har startat en videokanal som heter Banjo Baby. En dag får hon ett meddelande från en tjej som heter Alma de Palma, som också spelar banjo och som har sett Mörtens videor. De börjar skriva till varandra och blir snabbt väldigt nära, de pratar om allt – eller nästan allt. För hur berättar för någon man gillar att man har Tourettes syndrom och plötsligt kan börja stampa med foten eller jama som en katt?

Jag tyckte om att läsa om hur bra kompisar Märta och hennes bästa vän Sasha är. Hur Sasha försvarar henne mot elaka klasskompisar. Men lärarna verkar ju vara helt borta som inte ser vad som händer.
Jag tycker också om Märtas pappa och hur han hjälper henne när de blir för mycket och hennes farfar som också har Tourettes syndrom (mrn om aldrig fått en diagnos).

En väldigt välskriven bok som tar upp Tourettes syndrom, dyslexi, HBTQ+, kärlek, vänskap  och banjons ursprung. Det är en fristående uppföljare till Comedy Queen. Författaren heter Jenny Jägerfeld och boken fick fyra stjrnor på Storygraph.

 

Tisdagstrion: Schack (att spela, en dam, en kung, ett torn, rutigt osv.)

Den här veckan är temat för tisdagstrion: ”Schack (att spela, en dam, en kung, ett torn, rutigt osv.

Tolka temat på valfritt sätt, tipsa om tre böcker och lämna en länk hos Ugglan & Boken så att vi kan klicka oss
runt och ta del av varandras tips.

Jag har läst de två första och vill läsa den tredje snart.

  1. The Raven King – Maggie Stiefvater All her life, Blue has been warned that she will cause her true love’s death. She doesn’t believe in true love and never thought this would be a problem, but as her life becomes caught up in the strange and sinister world of the Raven Boys, she’s not so sure anymore.
  2. Comedy Queen – Jenny Jägerfeld Mamma fick folk att gråta. Hon får fortfarande folk att gråta fastän hon inte ens lever. Ibland när pappa duschar hör jag att han gråter. Jag tror att han tror att det inte hörs. Men det gör det. Därför tänker jag aldrig gråta. Aldrig! Och jag tänker inte få folk att gråta. Jag tänker få folk att skratta. Det är min mission!
  3. Knight’s Shadow – Sebastien de Castell The Greatcoats have found the heir to the throne . . . but now they must keep her alive, against all the odds.
    Falcio Val Mond has completed the final task given to him by the late King Paelis: he has found the King’s Charoites (well, one at least). But his task isn’t over, and now he, Kest and Brasti must protect the girl from those her want her dead.

Läst i februari

Fbruari är ju som bekant den kortaste månaden. Jag hade sportlov under de sista dagarna av månaden, men det blev inte speciellt mycket mer läst ändå. Böckerna som lästes var:

Månadens bästa: Flätan, Comedy Queen och Crimson Lake

Månadens sämsta: Drömstigen

Månadens överraskning: Att jag gillade A Duke By Default så mycket.

Månadens besvikelse: En kvinnas övertygelse

Längsta bok: En kvinnas övertygelse, 483s

Kortaste bok: Comedy Queen, 219s

Sidor lästa: 3605

Böcker lästa: 12st

Böcker av en kvinna: 12st (!)

på svenska: 8st

Storytel: 5 st

På engelska: 4st

Egna böcker: 4st

Biblioteksböcker: 3st

Kindle: 3st

Böcker av en man: 0st

Kaosutmaningen 2019: 11 av 35 är avbockade. 3 st i februari.

Hyllvärmare 2019: 0 st. Det här går inte bra alls.

Finish that series: 0 st, men i mars har det gått bättre.

Goodreadsutmaningen: Ligger just nu 11 böcker före.

 

 

Veckans topplista v.11 – Vinterns bästa

20181204_223032_0000.png

Eftersom vintern och kylan fortfarande hänger kvar vill Johanna på Johannas deckarhörna  att vi ska summera vilka som är våra favoriter bland de böcker som har blivit lästa under perioden december-februari.

  1. We Are All Completely Beside Ourselves – Karen Joy Fowler
  2. Snöbarnet – Eowyn Ivey
  3. Comedy Queen – Jenny Jägerfeld
  4. Crimson Lake – Candice Fox
  5. Flätan – Laetitia Colombani

Comedy Queen

Sashas mamma fick folka att gråta. Hon får fortfarade folk att gråta fast hon inte ens lever. Därför har Sasha gjort en lista. För at inte bli som sin mamma är det sju saker hon måste göra. Om hon bara lyckas med det kasnke det andra försvinner, det som ligger bakom ögonen och bärnner och hotar att trilla ner för kinderna.

Jag är så imponerad av Jenny HJägerfelds sätt att skriva om Sashas mammas självmord och Sashas och hennes pappas kamp för att försöka gå vidare. Det är hjärtskärnade att läsa om Sashas lista och hur hon försöker att inte bli för lik sin mamma. Det är en mörk bok, men det är så mycket humor, kärlek , vänskap och framtidstro också.

Jag gillar verkligen Sasha, hennes pappa , bästisen Märta och farbror Ossi. Boken riktar sig till åldergruppen 9-12 år , men jag ger den fem stjärnor. Jag började läsa boken i badet och gick inte upp förrän den var utläst. Det var tyr at jag läst den i badet för jag storgrinade i slutet av boken.

Jag har tidigare läst Hål i huvudet, Här ligger jag och blöder, Jag är ju så jävla easy going och Brorsan är kung av Jenny Jägerfeld.