Läst i maj 2026

Maj blev en riktigt bra lämånad. Trots att mycket både på jobbet och privat. Jag har också hunnit kolla på ännu mer Bridgerton och är nästan klar med den tredje säsongen igen.

De här böckerna lästes:

  1. Bortom broarna – Kristina Ohlsson
  2. Blond Roots – Bernardine Evaristo
  3. Det yttersta mörkret (Cilla Storm #5) – Christoffer Holst
  4. Hidden Pictures – Jason Rekulak
  5. The Body – Stephen King
  6. Krisberedskap för alla – Miguel Guerro
  7. Armageddon (Imperietsarvingar #7) – Oskar Källner & Karl Johnsson
  8. Banjo Baby (Comedy Queen #2) – Jenny Jägerfeld
  9. Dancing Queen (Queen #1) – Denise Rudberg
  10. Killer Queen (Queen #2) – Denise Rudberg
  11. Fourth Wing (The Empyrean #1) – Rebecca Yarros
  12. God Save the Queen (Queen #3) – Denise Rudberg
  13. Nätter utan mina bröder – V.V. Ganeshanathan
  14. Olgas bok (Sekelskiftesmorden) – Katarina Wennstam
  15. Brevbäraren i Lizzanello -Francesca Giannone

BästThe Body, Olgas bok och Nätter utan mina bröder.

Sämst: Brevbäraren i Lizzanello

Överraskning: Queen-serien

Besvikelse: Blond Roots

Utmaningar

Storytel/Goodreads: 15

Böcker köpta innan 2026: 6 (28/52)

Kaosutmaningen 2026: 4 (24/40)

Finish That Series Challenge 2026: 1 (6/18)

Längsta bok: Fourth Wing (500s)

Kortaste bok: The Body (181s)

4985 sidor

15 böcker

12 på svenska

i en serie

egna

7 Storytel

biblioteksböcker

på engelska

barnböcker

Låna & Läs

Brevbäraren i Lizzanello

Salento, 1934. I junihettan stannar en buss på torget i Lizzanello, en liten by i södra Italien. Carlo Greco kliver av tillsammans med sin hustru Anna. För Carlo är hemkomsten efterlängtad, men för Anna, uppvuxen i norr, innebär flytten en stor omställning.

De traditionstyngda byborna förfäras av hennes självständighet. Hon går inte i kyrkan, älskar att läsa böcker och sköter varken hemmet eller rollen som hustru som förväntat. När hon hör att det lokala postkontoret söker personal trotsar hon ogillande röster och blir Lizzanellos första kvinnliga brevbärare.

I över tjugo år delar Anna ut posten i byn. Hon läser högt för de som inte kan, skriver dolda budskap till älskande par och levererar brev från män vid fronten. Som brevbärare vet Anna mer än de flesta om människornas liv – men hon vet inte allt.

Jag tyckte om början på boken då vi fick lära känna Anna och se hennes och Carlos flytt till Lizzanello. Jag tyckte också Carlos bror Antonio.
Men sen gick det utför. Antonio blir förälskad i Anna fast han är gift med Agata och de har dottern Lorenza tillsammans. Agata är en hård kvinna och bestämmer sig fort att hon inte tycker om Anna. Agata har inte heller någon vidare relation med dottern Lorenza som hon inte har något tålamod med. Anna får däremot en bra relation med Lorenza.

Vi får följa familjen Greco genom åren och speciellt Anna som går sin egen väg. Hon och Carlos får har sonen  Antonio tillsammans. Det händer en massa saker men karakärerna kändes mer och mer som karikatyrer. Speciellt Lorenza som var en växer upp till en egoistisk och elak ung kvinna. Jag tyckte inte om någon av dem till slut. Inte ens Anna.

Jag tyckte att slutet var väldigt abrupt och det var många lösa trådar.

Boken är författaren Francesca Giannones debut. Den fick två stjärnor på Storygraph.

En smakebit på söndag: Selection Day

På söndagarna är det dags för En smakebit på söndag.  Alla delar med sig ett stycke ur boken de just nu läser. Inga spoilers! Mia på Mias bokhörna har blivit den nya samlingspunkten för våra smakebitar.

I måndags var jag och sambon till T och klippte oss. Jag gjorde slingor också. Så skönt att få håret fixat!
I tisdags hade vi APT och blev informerade om att två tjänster kommer att dras in på min skola på grund av minskade bidrag. Jag visste om det för jag arbetsplats och skyddsombud för Sveriges lärare. Riktigt jobbigt. För två år sedan hände samma sak och det sköttes inte så snyggt.
På onsdag var det många elever på skolan som var lediga eftersom de firade Eid al-Adha och vissa var lediga även på torsdagen.

Under veckan har jag lyssnat på Brevbäraren i Lizzanello av Francesca Giannone som en kollega tipsade mig om. Annars har jag inte läst så mycket för jag har fixat med annat hemma och rättat en massa mattenböcker.
Igår var jag hela dagen på Gunder Hägg-stadion där det var GD/GIF. GD/GIF är ett friidrottsevenemang som alla i åk 3-6 i Gävle kommun kan delta i. Thor var med och tävlade i 600m  terränglöpning, längdhopp och 60m. Så vi var där från strax efter åtta till fem.
Idag ska jag dit en sväng för han ska kanske tävla i kula och sen får de en medalj för sitt deltagande.

Denna veckas smakebit kommer från Selection Day av Aravind Adiga, från sidan 10-11:

All through the cricket season , either at the Bombay Gymkhana, or at Shivaji Park, or at the Oval Maidan, Tomy Sir would be watching (hands on hips, brows corrugated) and yelling ’Greatshot!’ ’Bow-ling!’ ’Duffer!’  When he was angry, his jaw shifted. A boy scores a century inte sun, comes back to the school tent expecting an attaboy from the great Tommy Sir, but instead a thick hand smacks the back of his head: ’What’s wrong with double century?’ He had broken many a young cricketer’s heart with a sentence or two: ’Not good enough for this game, son. Try hockey instead.’ Blunt. Tommy Sir was given to the truth as some men are to drink. Once or twice in the season he would take a batsman, after a long and productive innings, to the sugar-cane stand; on such occasions, the boys stood together and watched with open mouths: Mogambo Khush Hua. Tommy Sir is pleased.
Not his real name, obviously. Because Narayanrao Sadashivrao Kulkarni was too long, his friends called him Tommy; and because this was too short, his protégés called him Tommy Sir. Like a Labrador, that had been knighted by Her Majesty Queen of England. Ridiculous.
He hated his name.
Naturaslly, it stuck.